Friday 8 January 2016

Filled Under:

Setiap bulan Jambatan ini seolah2 tagih seorang mangsa bunuh diri ...Misteri ini mungkin berpunca semasa awal2 pembinaan jambatan terpanjang di Malaysia ini.

 GEORGE TOWN: Jambatan Pulau Pinang mencatatkan purata sekurang-kurangnya seorang dalam sebulan yang ingin melakukan  tindakan bunuh diri pada tahun lepas.


Lapan orang telah terjun dari jambatan itu pada tahun lepas manakala terdapat empat percubaan dilaporkan telah digagalkan, oleh sama ada anggota bomba atau orang awam yang lalu-lalang.
Mereka yang bercadang untuk membunuh diri mempunyai kecenderungan memilih kawasan yang sunyi tanpa orang ramai dan jambatan itu memenuhi kriteria walaupun ramai yang menggunakan laluan itu setiap hari, kata Naib Pengerusi dan Pengarah Publisiti Befrienders Pulau Pinang, Saras Pillay.
Tambahnya, disebabkan terjun pada ketinggian itu yang memberikan peluang yang rendah untuk selamat, beberapa mangsa juga mungkin melihat jambatan itu sebagai tempat di mana mereka boleh mengubah fikiran mereka pada saat akhir.

"Tetapan ini membolehkan mereka untuk melihat sendiri betapa luasnya lautan itu dan memberi mereka satu peluang terakhir untuk berfikir tentang kehidupan mereka.


"Beberapa laporan menunjukkan bahawa mereka yang telah diselamatkan selepas didapati duduk di atas benteng jambatan telah memberitahu pihak berkuasa mereka hanya mahu melihat pemandangan indah lautan."
Ketua psikiatri Hospital Pulau Pinang Dr Nor Hayati Arif berkata kajian menunjukkan bahawa terjun dari tempat tinggi adalah kaedah bunuh diri yang ketiga paling umum di Malaysia.

"Mangsa yang melompat dari jambatan itu berazam untuk mati," kata beliau.


Katanya, orang ramai yang melihat seseorang sedang bertenggek di tepi jambatan, boleh mempertimbangkan untuk bercakap dengannya bagi mewujudkan hubungan sesama manusia.

"Jika anda rasa tidak yakin, panggil pihak berkuasa serta-merta.

"Sesiapa yang #rasa mereka tidak dapat menangani masalah mereka, mereka perlu menghubungi Befrienders atau singgah di mana-mana klinik kerajaan. Klinik-klinik itu akan merujuk semua kes kepada saya dan saya sentiasa mengatur temujanji dengan mereka secepat mungkin," kata Dr Nor Hayati.

Pengarah Bomba dan #Penyelamat Pulau Pinang Azmi Tamat berkata jabatannya telah merekodkan seramai lapan orang telah terjun dari jambatan itu tahun lepas manakala empat percubaan dilaporkan telah digagalkan sama ada oleh anggota bomba atau orang awam yang lalu di situ.

"Pada tahun 2014, #terdapat lima kes di jambatan itu. Kami sedar bilangannya telah meningkat dan saya telah memberikan tumpuan latihan dari segi psikologi terhadap anggota kita untuk menangani mangsa yang mahu membunuh diri," katanya.

Tambahnya, tiga orang telah terjun dari jambatan kedua Pulau Pinang tahun lalu dan dua orang pada 2014.

Dilaporkan bahawa #seorang pelajar kolej berusia 26 tahun telah terjun dari jambatan itu pada 5 Mac 2014, hanya tiga hari selepas pembukaan rasminya. Dia telah diselamatkan oleh nelayan.

Azmi berkata memujuk #seseorang yang mahu membunuh diri adalah satu proses yang kompleks dan memerlukan kaedah yang berbeza bergantung kepada mangsa.

"Anggota kita akan #menghabiskan berjam-jam untuk bercakap dengan seseorang yang berdiri di tepi jambatan. Kita bercakap tentang anak-anak mereka dan orang kesayangan mereka.

"Matlamat kami #supaya mereka dapat berfikir tentang apa yang mereka boleh lakukan pada hari berikutnya.

"Tidak kira betapa sukarnya keadaan, kita masih boleh mendapatkan jalan keluar yang lebih baik jika kita memberi tumpuan kepada satu hari pada satu masa," katanya.

Masa yang #dihabiskan pada memujuk  juga memberikan masa untuk bot Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia untuk masuk ke bawah jambatan untuk cuba menyelamatkan mangsa jika mereka terjun.

Sesiapa yang #menghadapi masalah boleh menghubungi Befrienders di talian 04-281 5161/281 1108 di Pulau Pinang, 05-547 7933/547 7955 di Ipoh dan 03-7956 8144/7956 8145 di Lembah Klang.

    Hadis riwayat #Abu Hurairah ra., ia berkata:Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa yang bunuh diri dengan benda tajam, maka benda tajam itu akan dipegangnya untuk menikam perutnya di neraka Jahanam. Hal itu akan berlangsung terus selamanya. Barang siapa yang minum racun #sampai mati, maka ia akan meminumnya pelan-pelan di neraka Jahanam selama-lamanya. Barang siapa yang menjatuhkan diri dari gunung untuk bunuh diri, maka ia akan jatuh di neraka Jahanam selama-lamanya. (Shahih Muslim No.158)




0 comments:

Post a Comment