Thursday 7 January 2016

Filled Under:

Mana2 remaja yang lari dari rumah tu...Hukum je mereka dengan cara ini...Gerenti remaja yang lain tak akan berani buat hal lagi!!! Baru dia takut nak berlakon.......


Di Banda Aceh, #tiga tertuduh yang didapati bersalah berkhalwat dan berjudi dihukum sebat di depan khalayak ramai di pekarangan masjid di Banda Acheh baru-baru ini..

Hah.. Ini kalau kena #dekat siapa-siapa yang suka sangat nak buat maksiat dan berjudi.. Insaf terus tak nak buat lagi lepas ini.. Berbirat-birat kena ‘balun’ dengan rotan tebal itu.. Lagi-lagi depan orang ramai pula..

Hukuman ini dijalakan #selepas pasangan kekasih didapati bersalah berkhalwat.. Selain dari pasangan kekasih kena sebat, ada empat lelaki pula dihukum sebat kerana berjudi..

Hukuman sebat itu #dijalankan di pekarangan Masjid Baiturrahim.. Dek kerana itu ratusan penduduk berkumpul untuk menyaksikan hukuman yang memberi pengajaran kepada korang di luar sana itu!

Kalau korang nak tau #setiap pesalah itu kena sebat sebanyak lima kali, mau berbirat-birat badan. Sakit itu tak terkata lah kan.. Lihat muka perempuan di atas itu, berkerut-kerut muka menahan sakit.. Menangis air mata darah pun, itu saja ‘ubat’ untuk ‘sembuh’ dari melakukan kesalahan lagi!

Lebih baik diberi #pengajaran macam ini daripada berterusan melakukan dosa.. Takut tak terpikul nak tanggung dosa nanti! Hukuman dijalankan depan orang ramai pun bukan nak mengaibkan siap-siapa, cuma untuk memberi pengajaran supaya memberi peringatan kepada korang untuk menjauhi dari melakukan kesalahan macam ini ye..

“Anggaplah hukuman #ini satu pengajaran kepada kita semua. Kesalahan yang dilakukan pesalah ini tak boleh dijadikan contoh dan perlu dijauhi. Saya berharap pelaksanaan hukuman sebat di daerah Meuraxa ini adalah yang terakhir,” kata timbalan datuk bandar Banda Aceh, Zainal Arifin.

Difahamkan, #Aceh satu-satunya wilayah menguatkuasakan undang-undang Islam pada 2003 selepas diberi kuasa autonomi oleh Jakarta. -




0 comments:

Post a Comment