Saturday 9 January 2016

Filled Under:

AWAS mak bapak di luar sana.... Adakah anak anda terlibat dengan 5eks tanpa anda mengetahuinya??? Anak anda ada ciri2 sedemikian??

 #MELAKA – Ramai ibu bapa tidak percaya bahawa anak-anak mereka pernah melakukan hubungan seks dengan rakan-rakan sendiri, kata Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa Dalam Pendidikan Melaka (Magpie), Mak Chee Kin.

Katanya #anak-anak muda mungkin berkelakuan baik di rumah kerana kawalan ketat oleh ibu bapa mereka “tetapi perlakuan mereka berbeza ketika di luar”.
Sehubungan itu beliau menasihatkan supaya ibu bapa terlibat dalam mendidik anak-anak mereka khususnya mengenai peruntukan undang-undang dalam kes rogol.
Minggu lalu, #The Star melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 51 peratus kes rogol yang berlaku dalam tempoh tiga tahun lalu melibatkan hubungan seks dengan kanak-kanak.
Seksyen 375 (G) Kanun Keseksaan menyatakan bahawa hubungan seks dengan seseorang di bawah 16 tahun dianggap rogol (sama ada dengan atau tanpa izinnya).
“Ibu bapa #perlu memperuntukkan masa untuk memantau anak-anak dan rakan-rakan mereka,” katanya.
Ketua Polis Melaka, Timbalan Komisioner Datuk Wira Chuah Ghee Lye berkata ramai pesalah muda tidak menyedari akibatnya.
“Pihak-pihak berkepentingan perlu mengkaji mekanisme untuk mendidik golongan muda mengenai jenayah rogol,” katanya. – mStar Online/The Star

    #Note : Ye ! Lyssa setuju . Dah banyak dah kes macam ni sekarang kan ? Dekat rumah bukan main baik . Kat luar , siapa tahu . Jadi, ibu bapalah yang memainkan peranan penting. Bukan mengongkong, tetapi pantau ! Pantau tindak tanduk anak-anak . Dan kenali , siapa rakan mereka.. Supaya , tak ada lah berlaku kes yang tidak dingini ....




0 comments:

Post a Comment